بهترین حالت قرار گیری بدن در هنگام خواب

 در Uncategorized

وضعیت قرارگیری بدن در هنگام خواب، نه تنها بر کیفیت خواب، بلکه بر سلامت کلی فرد نیز تاثیر گذار است. این تاثیرات به صورت بالقوه می توانند باعث گردن درد و کمر درد، خستگی بدن، ایجاد خروپف، گرفتگی عضلات، اختلال در گردش خون، سردرد، مشکلات قلبی، درد در ناحیه شکم و همینطور چین و چروک زودرس گردند.

بهترین وضعیت خوابیدن کدام است؟

خوابیدن به پشت (طاق باز)

اگرچه این نوع از خوابیدن زیاد بین مردم محبوب نیست و تنها 8 درصد از مردم به این حالت از خوابیدن عادت دارند ولی در عین حال بهترین و مناسب ترین حالت از خوابیدن به حساب می آید. خوابیدن به پشت، به سر، گردن و ستون فقرات این اجازه را میدهد که در حالت طبیعی خود قرار بگیرند. این یعنی هیچ فشار اضافی بر نقاط نام برده از بدن ایجاد نمی شود. خوابیدن طاق باز همچنین بهترین حالت برای جلوگیری از ریفلاکس معده می باشد. البته باید مطمئن شوید که بالش به صورت مناسب از این اتفاق جلوگیری می کند یعنی ارتفاع بالش باید به اندازه ای باشد که باعث جلوگیری از خروج اسید معده و غذا از مسیر دهان شود. البته این حالت از خواب برای افرادی که مشکل تنفسی دارند و یا از خروپف رنج می برند ممکن است گزینه مناسبی نباشد.

خوابیدن به پهلو

این حالت از خواب به ویژه وقتی پاها و بالا تنه در یک راستا قرار دارند، به کاهش ترشح اسید معده و ریفلاکس معده کمک می کند. در این وضعیت اگر ستون فقرات شما در یک راستا و مستقیم قرار بگیرد مانع از ایجاد کمر درد و گردن درد خواهد شد. همچنین، خوابیدن به پهلو باعث کاهش خروپف می شود. زیرا مجرای خروجی هوا در این وضعیت باز نگه داشته می شود. به همین دلیل، این حالت از خوابیدن نیز یکی از شیوه های مناسب به حساب می آید که در حدود 15 درصد از مردم به خوابیدن در این حالت علاقه نشان می دهند. اما در اینجا یک نکته باقی می ماند و آن این است که این وضعیت باعث افزایش چین و چروک روی صورت می گردد زیرا نیمی از صورت همواره تحت فشار بالش قرار دارد.

خوابیدن در حالت جنینی

41 درصد از مردم این شیوه خوابیدن را انتخاب می کنند که به عنوان محبوب ترین حالت خوابیدن شناخته می شود. خوابیدن به حالت جنینی بر روی نیم تنه چپ بدن به نحوی که بالا تنه شما جمع شده و زانوهای خود را به سمت شکم خم کرده اید بهترین نوع خواب برای حالت بارداری است. اما دلیل مناسب بودن این حالت برای دوره بارداری این است که در این وضعیت گردش خون در بدن فرد باردار و جنین بهبود پیدا کرده و همچنین از فشار بر کبد جلوگیری می کند. این حالت همچنین برای افرادی که دچار خروپف هستند پیشنهاد می شود. اما این روش خوابیدن برای زمانی که جنین رشد پیدا کرده است می تواند مشکلاتی را برای تنفس ایجاد کند. برای جلوگیری از این وضعیت کافی است که بدن خود را در حالت صاف قرار دهید.

خوابیدن به روی شکم

با اینکه این شیوه از خواب برای کاهش خروپف مناسب است اما برای هر چیز دیگری می تواند مضر باشد. 7 درصد از مردم به این شیوه می خوابند. از آنجاییکه در این حالت ستون فقرات از حالت طبیعی خود خارج می شود باعث ایجاد درد در ناحیه کمر و گردن می گردد. از روی دیگر کسانی که به این حالت می خوابند فشار را بر روی عضلات و مفاصل خود افزایش می دهند که این از عوامل ایجاد بی حسی، سوزش، درد و تحریک اعصاب بدن است. اگر نمی توانید روش خوابیدن خود را از این حالت تغییر دهید حتما سعی کنید که به جای چرخاندن صورت خود برای تنفس، پیشانی خود را روی بالش قرار دهید و راه تنفسی را در حالتی که صورت شما هم راستای بدن قرار گرفته، ایجاد کنید.

Recent Posts
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt